aktualno軼i, komentarze, spostrze瞠nia
niedziela, 20 lipca 2008
w teatrze
Korzystaj帷 z radosnego faktu, 瞠 nie doje盥瘸m ju do pracy 4 godziny dziennie, mog od czasu do czasu skorzysta z oferty kulturalnej miasta. Uszcz窷liwia mnie to szalenie, nawet sama pewno嗆, 瞠 mog, ju mnie cieszy.

Ostatnio dosta豉m wej軼i闚k na spektakl "Do piachu". Sama sceneria fantastyczna. Centralny Basen Artystyczny, to niezwyk豉 przestrze. Co prawda spektakl dedykowany by chyba bardziej ekipie z Edynburga (dok康 spektakl si wybiera w sierpniu), ni zwyk造m widzom, ale takie s prawa show-biznesu.
Nie wiem czy 鈍iadczy to o mnie, czy o samym przedstawieniu, ale zdarzy這 mi si co, o co si nigdy nie pos康za豉m - mianowicie w trakcie spektaklu napad造 mnie 2-3 kilku sekundowe drzemki. Nie najlepsza recenzja, nieprawda? Potem ju sz這 lepiej. Mo瞠 dlatego, 瞠 jako 篡wiej si zrobi這 na scenie. Co jaki czas jaki le郾y 穎軟ierz podziemia wypali z karabinu, dla podkre郵enia 瘸這軼i losu wojaka w czasie wojny. Zreszt zar闚no sztuka R騜ewicza, jak i sam spektakl by tylko o tym jak 瘸這sny jest los 穎軟ierza w czasie wojny. Jak to wojna sprawia, 瞠 ludzie (m篹czy幡i) staj si maszynami fizjologiczno-zabijaj帷ymi. Wymiar niecz這wiecze雟twa i fizjologii podkre郵a zar闚no tekst, jak i scenografia i re篡seria.
Po zako鎍zeniu spektaklu zastanawia豉m si nad dwiema, skrajnie r騜nymi, rzeczami:
- po co by這 ci庵n望 篡we kury jako element scenografii?
- co takiego niezwyk貫go ma by w tej sztuce. 疾 niby wojna jest straszna? 疾 穎軟ierze pierdz? co w tym wyj徠kowego? W豉軼iwie po Szeregowcu Ryanie nie s康z, 瞠by co mnie mia這 w tym zakresie zszokowa. Wiem, 瞠 ta sztuka jest du穎 starsza ni hollywoodzki przeb鎩, ale po co w takim razie si za ni zabiera w XXI wieku?

Tydzie p騧niej wybra豉m si do muzeum powstania warszawskiego. Do tego, podobno najlepszego, najbardziej interaktywnego muzeum w Polsce. Oj srodze si zawiod豉m. Multimedialno軼i nie by這 za wiele (co to za 'multi' w XXI wieku, gdy wykorzystane s audio i wideo?), muzeum nie jest mo瞠 wydmuszkowo wycacane, ale za wiele dotkn望 nie mo積a. Wci捫 pokutuje wizja, 瞠 wzrok jest dostateczny w poznawaniu historii.
Zawiod豉m si r闚nie na merytorycznej stronie, bo zdecydowanie zabrak這 mi tzw. drugiej strony, czyli s堯w o tym, 瞠 wci捫 toczy si dyskusja o tym czy powstanie mia這 sens. W kaczym stylu zdecydowano, 瞠 wszelka dyskusja podwa瘸 i zasadno嗆 muzeum i pewnie nawet tragedi powsta鎍闚 i powstanek, mieszka鎍闚 i mieszkanek 闚czesnej Warszawy.
Ale najbardziej rozczarowa豉 mnie warstwa, kt鏎a w "Do piachu' by豉 wyeksploatowana do cna, ta warstwa, o kt鏎ej my郵a豉m, 瞠 ju we wszystkich g這wach jest wystarczaj帷o zakodowana. Ot騜 okazuje si, 瞠 nie. Bo powstanie by這 jedynie, tylko i wy陰cznie bohaterskie. Ponownie nie ludzkie, ale heroiczne. Jako lekcja pogl康owa - bardzo ciekawe, jako lekcja historii - zbyt wybi鏎cze.

Jak to jest, 瞠 opisanie, udokumentowanie cz這wiecze雟twa w jego wielowymiarowo軼i okazuje si by zadaniem tak bardzo ambitnym, 瞠 nawet mierne pr鏏y pretenduj do bycia wybitnymi dzie豉mi?

19:39, jedynataka , popisa趾i
Link Komentarze (2) »
niedziela, 06 lipca 2008
(not so) big comeback
Postanowi豉m wr鏂i do pisania, bo i temat闚 du穎 i my郵i sporo i czasu jakby wi璚ej.
Zmiana miejsca 篡cia pomaga w pozbieraniu my郵i.

Warszawa ma chyba niez造 wp造w na m鎩 potencja, ale na ogarni璚ie wszystkiego potrzebowa豉m czasu. Chyba ju si uda這 :-)

tym samym comeback uwa瘸m za fakt dokonany!
23:08, jedynataka
Link Komentarze (2) »
niedziela, 14 pa寮ziernika 2007
chwilowo:
ZAMKNI邛E

(do odwo豉nia)
08:39, jedynataka
Link Dodaj komentarz »
sobota, 08 wrze郾ia 2007
dajcie mi zielon trawk!!!
Sejm jednak zrezygnowa z dowodzenia naszym pieknym krajem. Rz康 te, ale nadal b璠zie rz康zi, bo kto musi.
Zn闚 zacznie si kampania. No wprost nie mog si doczeka. B璠 wznios貫 s這wa o niczym i odwo造wanie si do w豉snych zasad.
Cudnie by by這 gdyby kto przeprowadzi kampani pod has貫m: "sorry ziuta (Narodzie), spieprzyli鄉y spraw - prosimy o wyrozumia這嗆, pozw鏊cie nam naprawi te b貫dy, kt鏎e pope軟li鄉y (tu lista b喚d闚)" Wszystko w s造nnym komunikacie ja. Jestem serio sk這nna zastanowi si nad g這sowaniem nawet na Samoobron je郵i im jaki spin doktor podpowie takie karko這mne sposoby na zdobycie elektoratu.
Przyznam si szczerze teraz do w豉snej indolencji umys這wej - nie mog nad捫y za tymi wszystkimi aferami pods逝chowymi. mam prac, 篡cie, nie jestem dziennikark w Warszawie i to mi najwyra幡iej przeszkadza, 瞠by cokolwiek zrozumie z tego galimatiasu. Co godzina nowe fakty (hmmm mo瞠 troch na wyrost u篡豉m tego s這wa), co chwil nowe domys i komentarze. Taka przedwyborcza gra, w kt鏎ej jestem zagubiona jak w jakiej obrzydliwie lepkiej mgle.
W豉sciwie ostatnie tygodnie pozbawi造 mnie jakiegokolwiek zainteresowania polityk tego kraju. Sprawy kaczmarkowe, leperowe, krauzowe i kaczy雟kie, miotania si Platformy, krzyki SLD, podrygi Giertych闚 wszelkiej ma軼i w jaki miasteczkach (piel璕niarki powinny by造 sobie prawa autorskie zastrzec). G這wa boli, a wyrzuty sumienia, 瞠 nie nad捫am troch jednak denerwuj.
Z zaskoczeniem odkry豉m now reklam闚k LiD.



na pewno ich nie popieram, ale pomys jest naprawd dobry.



(ps. nie mam pojecia jak usun望 ten kod z g鏎y, bo mi znika w edytorze, wiec przepraszam za ba豉gan)
鈔oda, 15 sierpnia 2007
notka okoliczno軼iowa
Wczoraj siedzia豉m i zastanawia豉m si co to b璠zie dzi za 鈍i皻o.
Czy Wniebowzi璚ie Maryi czy 鈍. Wojska Polskiego. Oczywi軼ie oba s dzi w kalendarzu, ale kt鏎e w豉軼iwie zaczerwienia kartk z 15-tym sierpnia?
Przy ostatnich zakusach (ex)kolalicji mo積a si by這 wszystkiego spodziewa.

Na razie jednak pozostano przy 鈍i璚ie narodowym jako g堯wnym i religijnym jako pobocznym.

A to oczywi軼ie nasuwa refleksj, 瞠 wszystkie trzy polskie 鈍i皻a narodowe, 3 maja - rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja; 15 sierpnia - 安i皻o Wojska Polskiego; 11 listopada - Narodowe 安i皻o Niepodleg這軼i, s z za這瞠nia radosne, w ko鎍u ich pocz徠kiem by這 zawsze (w jakim sensie) zwyci瘰two. Spo貫cze雟two nie jest raczej w stanie wysnu intelektualnej refleksji nad tymi wydarzeniami. Du穎 豉twiej 陰czy mu si za to w emocjach.

Niestety rado嗆 z tego tytu逝 nie przepe軟ia duszy mej, nie czuj kompletnie tego, 瞠 konstytucja by豉 takim sukcesem na skal europejsk, 11 listopada kojarzy mi si z beznadziejnie przenudnymi wyst徙ieniami w tv i idiotycznie podnios造m nastrojem, kt鏎ego nikt nigdy nie pr鏏owa przeskoczy. No i jeszcze 鈍i皻o dzisiejsze, kt鏎e jest dla mnie jako takie nijakie (mimo 瞠 historia mojej kresowej rodziny jest chyba najmocniej z nim w豉郾ie po陰czona). 妃iem podejrzewa, 瞠 jestem do嗆 typow przedstawicielk obecnych czas闚.
Zastanawia mnie natomiast dlaczego zupe軟ie inaczej czuj si w dnie takich smutnych rocznic jak rozpocz璚ie II Wojny, czy Powstania Warszawskiego. Typowe dla polskiej duszy gloria victis? Czy wynik m康rzejszego przekazywania wiedzy historycznej akurat w tych tematach?

Kiedy mo瞠 uda si zorganizowa super konstytucyjn maj闚k lub listopadowe niepodleg這軼iowe ta鎍e. Mo瞠 da這by si zbudowa poczucie wsp鏊noty w oparciu o rado嗆 bycia Polakami i Polakami, w ko鎍u musimy tu w wi瘯szo軼i razem mieszka jeszcze pewnie d逝go :-)

sobota, 04 sierpnia 2007
Les imb嶰iles heureux...
砰cie Warszawy publikuje zeznania kobiet, kt鏎e s 鈍iadkami w sprawie pos豉 ㄊ篤i雟kiego

Jak zawsze pod artyku貫m komentarze m康rych ludzi, w鈔鏚 kt鏎ych a za cz瘰to pojawia si w r騜nych formach "suka nie da, pies nie we幟ie".
Podziwiam arogancj niekt鏎ych, kt鏎a kompletnie zas豉nia im jak彗olwiek empati. Podziwiam te ich spok鎩 ducha i pewno嗆, 瞠 znaj odpowiedzi na ka盥e pytanie.
Bycie szcz窷liwym idiot/ szcz窷liw idiotk jest takie proste.

pi徠ek, 03 sierpnia 2007
my personal 貫bdwazero - historia ma這 znacz帷a
o kilku dni odkrywam facebooka - nawet zmy郵na stronka, w por闚naniu do bardzo ubogiej naszej klasy to rzeczywio軼ie niebo i ziemia, ale poraz kolejny stare powiedzenie, 瞠 "dla towarzystwa mo積a da si powiesi" sprawdza si i okazuje si, 瞠 nie tam fajnie, gdzie fajnie, ale gdzie jest wi璚ej znajomych.

Ciekwa sprawa z tymi serwisami szuminie i duminie nazwanych 貫bdwazerowymi. Czasem przychodz na nie, bo ju jest tam sporo znajomych (nasza klasa, studivz) czasem sprawdzam o co w豉軼iwie chodzi i zostaj na d逝瞠j, bo mi si podoba (facebook, studentix), czasem zak豉dam profil na przysz這嗆 i staram si nie zapomnie has豉 (goldenline) a czasem wchodz tylko na chwil i uciekam gdzie pieprz ro郾ie (grono). S jeszcze takie, kt鏎e zniech璚aj mnie od pocz徠ku - g這wnie przez nieczytelne strony ich uzytkownik闚, czyli pierwszych wizyt闚ek -
prym wiedzie tu myspace, a ostatnio rzuci這 mi si w oczy bebo.
Nasuwa mi si jeszcze casus netvibesa, kt鏎y powali mnie swoj funkcjonalno軼i i si zakocha豉m, a teraz jestem jak to si m闚i... przesubskrybowana odrobin :-)

No i jeszcze last.fm, kt鏎y pozwoli mi w ko鎍u nad捫a za tym, czego s逝cham, no i zawsze by豉m wielbicielk ranking闚


a historycznie rzecz bior帷 to "najsampierw" by造 bardzo nastoletnie blogi (dawno dawno temu), potem forum gazety, potem blogi na bloxie, no a potem nadszed rok 2006 i si zacz窸o wy瞠j wymienione szale雟two.


sobota, 28 lipca 2007
o godno軼i
jako pocz徠kowo si nie przej窸am jako specjalnie, durna reklama, bo durna, ale niekoniecznie do mnie dotar這, jak durna ona jest.
"wy郵ij s這nia do ustronia" - dowcipne i z rymem i takie zgodnie z kanonem.

a teraz sobie pomy郵a豉m, 瞠 kiedy by豉m ma豉, to nie mo積a by這 przezywa ludzi. Tak po prostu. Mamusia mi m闚i豉, 瞠 tak jest nie豉dnie i 瞠 mo積a ich w ten spos鏏 skrzywdzi.

najwyra幡iej ani w tym sklepie ani w agencji reklamowej nikt nie mia takich m康rych mamu.

Nauczono mnie, 瞠 nie przechodzi si na czerwonym 鈍ietle, nauczono, 瞠 wstyd to kra嗆 i krzywdzi innych ludzi. Nie nauczono mnie w domu, 瞠 wygl康 (jakikolwiek) mo瞠 by powodem dla innych do obra瘸nia. Tego nauczy mnie 鈍iat chwil p騧niej. Na szcz窷cie nie by tak wytrwa造 w tej edukacji, jak moja mamusia.
A teraz jak to jest z tym szokowaniem, czy do tego stopnia schamieli鄉y, 瞠 nie przeszkadza nam, gdy kto publicznie obra瘸 innych w naszym towarzystwie? ciekawe s wyt逝maczenia takich obro鎍闚 uci郾ionych, kt鏎zy si juz znajd. A 瞠 to wina choroby, 瞠 matka dzieci wychowa豉 i wykarmi豉, a 瞠 milion r霩nych okoliczno軼i innych. Nigdy, 瞠 godno嗆 jest wa積a bez wzgl璠u na wygl康, czy tam inne przymioty i 瞠 godno軼i mo積a si tylko samemu pozbawi (jak m闚i豉 moja mama) na dwa sposoby: kradn帷 i krzywdz帷. O ile wiem b璠帷 grub nie kradn, ani nie krzywdz. I to moja jedyna linia obrony, z niczego innego t逝maczy si nie zamierzam.

13:47, jedynataka , popisa趾i
Link Komentarze (1) »
wtorek, 17 lipca 2007
to jak to jest w豉軼iwie z t natur?
Kobiety s stworzone do kierowania autobusami!

Czyli jednak natura nie dzia豉 przeciwko nam, o ile tylko brakuje m篹czyzn do wykonywania takiej czy innej pracy. Wystarczy, 瞠 kilku wyemigruje i nagle okazuje si, 瞠 kobieta nie tylko mo瞠 pracowa w 'meskim zawodzie', ona automatycznie 'staje sie stworzona' do tego! Znowu mamy esencjalizm, ino w odwrotnym kierunku. Poraz kolejny kto arbitralnie m闚i mi do czego poprzez tak, a nie inn zawarto嗆 hormon闚 zosta豉m stworzona (oczywi軼nie nie ma sensu wnika c to znaczy stworzona i przez kogo - to przecie oczywiste - B鏬 jest jeden i ma zawsze racj)
Nied逝go wszystkie b璠ziemy stworzone do budowania:
- autostrad
- stadion闚
- hoteli

na przyj璚ie paszczak闚 wszelkiej ma軼i

chyba, 瞠 zarobki wzrosn i zn闚 b璠ziemy nadawa si do prowadzenia domu, bo m篹czy幡i wr鏂 i trzeba b璠zie im zwolni 'm瘰kie" miejsca pracy.

13:32, jedynataka , feminizm
Link Komentarze (3) »
poniedzia貫k, 16 lipca 2007
zakupy
Blog od這giem le篡, to chyba z upa堯w, zawsze mi si 幢e mysla這, gdy by這 wi璚ej stopni ni 25.
Ale przy okazji rozwijaj帷ego si 篡cia zawodowego trzeba bylo wymieni stary sprz皻 komputerowy, zalegaj帷y w domu od 10 lat, bardziej utrudniaj帷y 篡cie ni u豉twiaj帷y, na nowiutkie cacko (ka盥y jeden nowy komp by豚y cackiem przy tamtym rz璚hu).
I zacz窸o si! Je郵i si nie jest osob szkolon w nazewnictwie, to w豉軼iwie mo積a polega tylko na dw鏂h rzeczach - zaprzyja幡ieni specjali軼i/ zaprzyja幡ione specjalistki (jakkolwiek z takimi si nie spotka豉m w moim 篡ciu) i/lub w豉sna intuicja. Na sprzedawc闚 nie licz jako specjalnie, bo mam na okr庵這 wra瞠nie, 瞠 chc wykorzysta moj nieznajmo嗆 tematu. Mania jaka prze郵adowcza czy co. Nawet nie chc si zastanawia co b璠zie, kiedy b璠 mia豉 fanaberi kupi sobie samoch鏚.
Przez dwa miesi帷e orientowa豉m si wsz璠zie, gdzie si da這 w temacie, by potem w przyp造wie rozpaczy wzi望 cokolwiek, co w przybli瞠niu odpowiada這by moim wymaganiom. Nie wiem jak si b璠zie spisywa, nie wiem nic.
niech mi nikt nie m闚i, 瞠 mam si zna na wszystkim, czego u篡wam, bo mi 篡cia nie starczy.
Ale w czasie dokonywania tego wielkiego zakupu nasz豉 mnie jedna refleksja, mianowicie czy rzeczywi軼ie musi by tak, 瞠 co jest albo 豉dne, albo uzyteczne?
Komputer ma wn皻rze i zewn皻rze, o ile mi wiadomo, s one od siebie ca趾iem niezale積e. Ale znale潭 co co jest praktyczne i przynajmniej nie okrutnie szpetne, to ju wyzwanie dla najwi瘯szych fan闚 i fanek estetyki. Generalnie wi瘯szo嗆 firm zatrzyma豉 si w z這tym wieku czarnych skrzynek i ani my郵i i嗆 dalej. W dodatku zatrzymano sie r闚nie w czasach, gdy komputer kupowali tylko panowie. Wobec tego reklamy tych brzydkich czarnych skrzynek s pe軟e na wp馧roznegli穎wanych klon闚 Lary Croft lub Sharon Stone z Nagiego Instynktu. Inwencja tw鏎cza na poziomie trzynastolatka z rozszala造mi hormonami. Moje w徠pliwo軼i, gdy m闚i豉m, 瞠 ten akurat model jest brzydki, by造 kwitowane krzywymi spojrzeniami sprzedawc闚 (niespotka豉m si ze sprzedawczyni komputer闚), do tego dochodzi造 m康re komentarze, i w komputerze liczy si wn皻rze. Przy czym te wn皻rza, to zazwyczaj niewiele si mi璠zy sob (jak na moje potrzeby) r騜ni造.
M鎩 wyb鏎 pad na model mo瞠 mniej praktyczny, bo chyba zdecydowanie dla mnie za ci篹ki, ale przy tym subtelnie elegancki i taki, kt鏎y starczy na d逝瞠j ni rok, zanim trzeba b璠zie w nim wszystko wymienia.

Swoj drog, gdy dziesi耩 lat temu w moim domu zawita pierwszy pecet, informatyk z firmy siedzia nad nim jakie sze嗆 godzin, m璚z帷 si przy systemie okrutnie. Ja poradzi豉m sobie raptem w p馧torej godziny (bo ju wszystko, co trzeba by這 w 鈔odku). Czyli jest post瘼!

Odr瑿n spraw jest zakup torby na tego laptopa. Ani przyzwoitej torby, ani przyzwoitego plecaka nie idzie dosta. No chyba, 瞠 si przgl康a lajfstajlowe magazyny, ale jak na moj prowincj, to tylko kolejna bezsensowna fanaberia dziwnej klientki.

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 9